Kõik me teame, et üks kord aastas saavad palju tähelepanu vähemalt herned – see on loomulikult vastlapäeval, kui peaaegu iga enesest lugupidava toidukoha ja pere menüüs on hernesupp, olgu siis vanal klassikalisel või mõnel uudsemal kujul. Mõnel pool keedetakse ka oasuppi suitsulihaga või soolaube. Kui sageli ja millisel kujul aga on sinu pere toidulaual kaunviljad kogu ülejäänud aasta jooksul?

Ube, herneid ja läätsi on palju erinevaid sorte

  • Oad – aedoad (valged, punased ja mustad), põldoad, mungad, sojaoad
  • Herned – aedherned ja kikerherned
  • Läätsed – rohelised, punased, pruunid ja mustad ehk beluuga läätsed

Kaunviljad on kiudainete, mineraalide ja vitamiiniderohked. Kombineerides kaunvilju koos teraviljadega (nt riis koos läätsedega), saab korraga kätte kõik asendamatud aminohapped. Tekkida võivate puhituste vältimiseks on vaja kaunviljad enne tarbimist kindlasti leotada, kuumtöödelda ja loputada (konservid siis vastavalt lihtsalt loputada ja nõrutada).

Ise keeta või konserveeritult kasutada?

Kas kasutada kuivatatud või konserveeritud kaunvilju? Kui aega napib, siis sobib kasutada ka konserveeritud variante, aga eelistan võimalusel alati kasutada kuivatatud kaunvilju – leotan, keedan vähese soolaga vees, loputan korralikult ning seejärel lisan erinevatele toitudele.

Näiteks kikerherned on selliselt valmistatuna kordades maitsvamad kui konserveeritud kujul. Võid neid veel oliivõli ja lemmikürtide-vürtsidega segatuna ahjus üle röstida ja saad mõnusa näksimise vahepalaks.

Mida siis ikkagi valmistada kaunviljadest veel peale hernesupi?

Väga mõnusad toidud on supid, salatid, pajaroad, hautised ja vormiroad kaunviljadega.

Mõned näited: borš või pilaff punaste ubadega, pajaroog või idamaine karri kikerhernestega, läätsepallid või pikkpoiss, täidetud paprika või kapsarullid läätsede ja sibulaga, tomati-läätsesupp, värsked salatid ubade või kikerhernestega, oa-köögiviljakotletid, soolvees keedetud põldoakaunad, oapasteet, šokolaadi-oakook jne.

Eraldi tooksin välja hummuse. Loputatud ja nõrutatud ubadele või kikerhernestele lisa oliivõli, küüslauku, pipart, soola, sidrunimahla, ürte ja lisaks mõnda lemmikköögivilja, nt röstitud paprikat, peeti, bataati, kõrvitsat, päikesekuivatatud tomatit vms.

Purusta kõik ühtlaseks massiks ja määri leivale või kasuta hoopis dipikastmeks köögiviljade juurde.

Valmista oma perele mõni lihavaba toidukord nädalas. Valgurikkad oad, herned või läätsed sobivad igati asendama liha ja kala. Söö mitmekesiselt ja su keha tänab sind!

  • Ettevalmistus aeg: 30m
  • Aeg kokku: 30m

Retsept

  • 100 ml kuivatatud kikerherneid, leotatuna ja keedetuna või 1 väike purk kikerherneid, kurnatuna ja loputatuna
  • 1 küüslauguküünt
  • 100 ml oliivõli
  • 1 sidruni mahl
  • 1 sl maapähklivõid või tahhiini pastat
  • 200 g röstitud lemmikköögivilju - nt röstitud paprika, peet, bataat, kõrvits, päikesekuivatatud tomat
  • sool ja must pipar
  • 1 tl jahvatatud vürtsköömneid

Soovi korral

    Juhised

    1. Purusta kõik saumikseri või köögikombaini abil ühtlaseks massiks ja määri leivale või kasuta hoopis dipikastmeks köögiviljade juurde.